Vad fan ska jag med den till?

Som vanlig brukar jag tjuvlyssna på lunchgästernas prat. En trevlig liten sysselsättning. Jag gick runt och plockade bort glas från borden såg jag två män resa sig från ett bord, kvar satt två kvinnor ca. 50+. När makarna/kollegorna/whatever hade gått till buffén lutade sig den ena kvinnan förtroligt över bordet och viskade "Vad du vad jag har köpt?" Nej, svarar den andra såklart. "En Bayswater!" sa hon glatt och högt. Mer än så hann jag inte höra innan jag var upptagen med nästa syssla.

Jag kom på mig själv att tänka, smått avundsjukt, att jag också vill ha en Bayswater. Kultväskan från Mulberry alltså. En tidlös skapelse i det finaste av skinn. Jag kan ha den till allt! Jag och min väska liksom. Det var min första tanke. Men vid lite närmare eftertanke, varför, vad ska jag med till och sen när blev jag expert i detaljhandeln? En märkesväska för jag vet inte hur många tusenlappar (vill inte veta.) Jag tycker det är sorgligt att vår generation tar så lätt på pengar och fastnar i lyxfällan. Väskan är inte mer än en statussymbol egentligen. Väskan är inte den korta vägen till lycka. Det verkar allt för många tro. (Jag missunnar inte damen med väskan, hon var som sagt 50+, med ett fast bra jobb och hon hade säkert suktat efter den där klassiska väskan länge. En viss skillnad ändå.)
 
Mamma berättade för mig och Martin efter familjemiddagen i fredags hur hon och Pappa kämpade för att vi skulle ha det bra och hur svårt det var att få pengarna att räcka till. En ung familj med tre små barn och ett nyköpt renoveringsprojekt till hus. Men hur svår den tiden än var för dem så tvivlar jag inte på att dem var lyckliga. Hon sa också att hon har svårt att se dagens nyvuxna leva på samma sätt. Med storkok av ärtsoppa, omsydda kläder och med en massa övertid på jobbet. Ja gud, vad vi snålade! Jag tycker det låter fint att jag hade en liten rutig skjorta som var sydd av tyg från Pappas gamla skjorta.

Köp mera - spendera. För kung och fosterland!
Och vart tog den där miljövänligheten vägen? Jättebra, köp tröjor med tillrop om den globala uppvärmningen. Det lär nog hjälpa.

Jag är inte alls bitter bara lite fundersam. Hur går allt ihop?


Kommentarer
Postat av: Malin

Du, Torsdag förmiddag... typ lunch skulle sitta som ett smäck:D vad säger du om det? eller imorgon är jag helt fri också! bara att höra av sig:D

Postat av: Erika

fina iakttagelser där emma:D



jag gissar att det var du som skrev anonymt på min blogg...? att du är ledig imorrn? haha. i så fall tycker jag att vi ska ses. i kil eller karlstad? jag ringer imorrn. puss

2008-09-24 @ 00:06:28
URL: http://undiserika.blogg.se/
Postat av: Emma

du är klok i dina tankar du =)

2008-09-27 @ 21:15:03
URL: http://emmalefverstrom.blogg.se/

Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback